انت الآن تتصفح منتدى الستات

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

اخر المواضيع منتدى الستات

جديدحظك اليوم الاثنين 19-10-2015 كل الابراج بالتفصييل بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالأحد أكتوبر 18, 2015 7:41 pm من طرفجديدتحميل وقراءة كتاب هموم البنات pdf للكاتب ايمن الحسينىبالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 14, 2015 11:18 pm من طرفجديداخبار الطقس ودرجات الحرارة اليوم فى مصر الخميس 15/10/2015 بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 14, 2015 11:08 pm من طرفجديدتوقعات الابراج فى شهرتشرين الثانى,نوفمبر 2015 كل الابراج بالتفصييل,abraj بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالأربعاء أكتوبر 14, 2015 10:38 pm من طرفجديدسعر الذهب اليوم فى السوق المصرى الاربعاء 14/10/2015 بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 13, 2015 8:30 am من طرفجديدمشاهدة -تغطية كل #اخبار برنامج #ستار_اكاديمى 11 ,Star Academy 11 ,مشاهدة قناة ستار اكاديمى بث مباشر 24/24 ساعةبالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 13, 2015 8:17 am من طرفجديدتوقعات الابراج فى شهرتشرين الثانى,نوفمبر 2015 ,abraj ,توقعات نجلاء قبانى شهر نوفمبر تشرين الثانى 2015بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالثلاثاء أكتوبر 13, 2015 7:52 am من طرفجديدالابراج اليوم الخميس 22-1-2015 ,كل الابراج بالتفصيل,abrajبالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالأحد مايو 31, 2015 5:11 pm من طرفجديدالابراج اليوم الجمعة 23-1-2015 ,كل الابراج بالتفصيل,abrajبالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالأحد مايو 31, 2015 5:11 pm من طرفجديدالابراج اليوم السبت 24-1-2015 ,كل الابراج بالتفصيل,abrajبالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Icon_minitimeالأحد مايو 31, 2015 5:10 pm من طرف

تم النشر بقلم :شوشو:الأربعاء مايو 21, 2014 3:44 pm - -

المشاركة رقم: #1
شوشو
المدير العام
المدير العام
تواصل معى
http://www.el6tat.com/
  12080
  04/05/2011
 الموقع المدير العام
بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم
  شرح استخدامات فرش المكياج  

بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Eash1k

بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Rvxb1i

النهاردة بقي الموضوع دة مفضل بالنسبالي أنا شخصية ومستمتعه جدا وانا بعملة
" فرش الميك أب "
وهو حصرى لكل عضوات وزوار منتدى الستات وبس

الميك أب كلة بيتبني علي الفرش
وبيبان جدا لو كنتي فعلا Professional ولالا عن طريق أستخدامك للفرش

الفرش أنواع وفي ماركات مخصصة للفرش وفي ماركات ميك أب انتجت فرش و هنا هاقول ماركات

M.A.C - Sigma - Real techniques - Makeup Geek - Bobbi Brown - Makeup Forever - ELF

بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  2ynh4jl  دلوقتي واحدة هاتقولي اية الحيرة دي اشتري أية ولا ماركة أية

قبل الماركة في نوعين من الفرش

1 - فرش بتتصنع من شعر الحيوانات " تحديدا البقر " طبعا بدون أذاء للحيوان نفسة لان دي جريمة بكل المقاييس وليها معاير دولية وكمان بعض البلاد مابترضاش تصنعها اصلا و دي أغلي انواع الفرش لان الجودة بتاعتها رائعه والشعر ناعم جدا ومش بيقع

2 - فرش بتتصنع من ألياف صناعية و دي درجات في ممتاز وفي وسط وفي وحش

طيب دلوقتي أية الماركات الي أشتري منها فرش كوالتي ممتازة " بس أسعارها عالية انا بقول اهو "

M.A.C - Bobbi Brown - Makeup Forever

دول أغلي ماركات الفرش بس الكوالتي اشتري واحدة و أنسي أنك تشتري لمدة سنتين أو تلاتة

الماركات الي الكوالتي بتاعتها كويسة و اسعارها رخيصة

Real techniques - sigma - makeup geek

واخيرا الماركة الوحيدة الي اسعارها تعتبر ولا حاجة ولكن معنديش أي فكرة عن جودتها لاني مش بشتريهم

ELF

طيب دلوقتي عرفنا مع بعض الماركات

طب الفرش دلوقتي اشتري كام فرشة ؟
يعتمد عليكي
يعني لو الميك أب بتاعك مش تقيل مش MAKEUP ARTIEST يبقي الأساسيات
اما لو انتي بتحبي الميك أب ومش هواية لا عايزة تحترفي فعلا المجال دة يبقي هاتشتري فرش " كتير "

أنا شخصيا لاني اشتغلت في المجال دة كان عندي عدد مهول من الفرش
بس انا مش محتجاهم فـ رجعتهم تاني ماعلينا يعني
دول استعمالي الشخصي

وكمان في اخر الموضوع هاوريكم طريقة تنظيف الفرش

" في فرش مش نظيفة انا سيبتها علشان اوريكم بعد التظيف وقبلة "

بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  2ynh4jl
" ملحوظة : الفرشة تقعد 3 سنين فقط وتترمي " مش أكتر من 3 سنين للفرش بتاعت اي حاجة سائلة زي الفونديشن والكريمات و فرش الروج والكونسيلر مهم اوي ترميهم بعد 3 سنين

أما البودر والايشادو والبلاشر تترمي بعد 4 سنين ممكن لان دول مفهمش باكتيريا كتير "

يلا نبدأ بقي معلش اتكلمت كتير بس أنا احب موضوعي يفيدك أكتر مايبقي صور

انا اغلب فرشي من M.A.C و نوع تاني جالي هدية من أستراليا مش فاكرة أسمة حتي ولا مكتوب علي الفرش بس نوع كويس و Sephora فرشهم أيضا جميلة واسعرها رخيصه بالمقارنة مع MAC بس انا لسة اكيد هاشتري من ماكـ فرش تانية  

أولا مهم جدا أنك تحافظي علي الفرش بتاعتك في شنطة للفرش مخصوصة زي دي مقسمة وماتحطيهمش في برطمان ولا علي التسريحة ولا معرضين للهواء علشان الباكتيريا  

أول حاجة فرشة البودر كبيرة XL و دي ليها مميزات كتيرة أوي
ممكن تستخدميها للـ Finish powder او لو بعد ماتخلصي الـ Blush او Bronzer تدمجيهم مع بعض دي من Sephora  

دول 2 فرشة للبودر برضة بس أحجام أصغر
ودي تستخدميها لما تحطي كونسيلر وتحطي فوقية بودر علشان يثبت
وممكن للـ blush و ممكن للبودر Finish يعني ليها استخدمات كتيرة 

فرش الفونديشن والـ BB Cream و الكونسيلر
طبعا دول قصة تانية خااااالص دول لازم يفضلو نظاف بستمرار ومحدش يستعملهم غيرك أبدا مهما كان مين
وبعيد عن أي باكتيرا 

أنا بعشق الفرشة دي من M.A.C ورقمها 187 بجد تحفة بستخدمها للـ bb كريم او الفونديشن ناعمة جدا وبتوزع كويس جداااااا  

دول برضو أشكال أخري لفرش الفونديشن بس أنا مش بحبهم حتي بتاعت ماكـ معرفش بستخدمهم في أي حاجة ساعات للكونسيلر ساعات برضة للـ B B اكيد مش هارميهم 

فرشة الكونسيلر ودي مهمة أوي بالنسبالي لاني لما استخدم صوباعي بحط اكتر من الزم قولت لا ماينفعش كدة خالص روحت اشتريتها من ماكـ سكرة خالص 

فرش الـ Blush & Highlighters & contoring   

الفرشة دي أنا بحبها حب مش قادرة اقولكم دي للهايلات والبلاش والبرونزر وحتي لو بحط بودر عادي مش عارفة اقولكم اية غير اني بموت فيها من M.A.C رقمها 138 

فرشة مخصوصة للـ Blush انا بسميها المدلعه لان جاية مايلة كدة شوية حلوة اوي من ماكـ رقمها 168 انا بحبها وبجد بتظبط البلاش  

الفرشة دي للـ Contoring بس انا اشتريتها للـ bb بس شعرها بيقع ومش عاوزه ابوظها فاستخدمها للكونتورنج من Sephora  

فرش الأيشادو  

طبعا الايشادو دة فن " فن دمج الألوان " انا لما درست ميك أب درست اسمة كدة
علشان كدة لي فرش كتيرة جداااااا  

دول فرشتين من ماكـ أول فرشة لوضع الايشادو علي الجفن
والتانية للدمج بين الالوان علشان مايبقاش في اي harsh lines او خطوط غير محبوبة حلوين جدا
ولازم يبقو عندك لو بتحبي الايشادو 

بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  2ynh4jl

المجموعة دي كلها للعيون هاشرحهم بالتفصيل 

الفرش أسمها Pencil brushes و دول تستخدميهم لو عاوزه تعملي Smokey eye بس بطريقة محترفة أو لو عايزة تعملي أضافة في العين من جوة " جنب المناخير " اسمها بالانجليزي Inner corners حلوين بس لو مش من محبي الايشادو يبقي ملهمش لزمة  

فرش برضة لوضع الايشادو احجام مختلفة  

فرش الكحل
كل دول للـ Jel eyeliner معلش انا عندي هوس بالموضوع دة وبحاول اشتري الافضل 

دي رفيعه جدا وسهلة اوي ترسمي بيها خط رفيع   

دي اسمها angled brush وطبعا اسمها واضح انها فيها مايلة شوية 

و أخيرا دول واحدة من sephora والتاني من Maybelline  

كدة الفرش خلصت المشاركة الجاية عن تظيف الفرش

تاااااااااابعونى lol! 

تعليقات القراء

توقيع : شوشو

تم النشر بقلم :شوشو:الأربعاء مايو 21, 2014 3:50 pm - -

المشاركة رقم: #2
شوشو
المدير العام
المدير العام
تواصل معى
http://www.el6tat.com/
  12080
  04/05/2011
 الموقع المدير العام
رد: بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم
  تنظيف الفرش  

دول بقي أهم من الموضوع
التظيف العميق Deep Clean
كل أسبوعين لو بتستخدمي الميك أب مش بستمرار
وكل اسبوع لو بستمرار
الفرش محدش يستعملها غيرك
ولا اختك ولامامتك ولامرات اخوكي ولا اخت جوزك ولا اخت خطيبك ولا اي انسان علي وجة الكرة الارضية
والحاجات دي مفهاش هزار بتاتا !

تشتري Brush cleaner مخصوص زي دة من Makeup Forever مش غالي وفي طبعا ماركات تانية  

ترشي من البخاخه علي الفرشة ويكون في ايدك مانديل نظيف وبراحة جدا تحركي الفرشة في حركات دائرية لغاية ماتنظف خالص و أدي النتيجة " يع "  

شوفو بقي النضافة والجمال  انا بحس بالانتصار لما بيبقو نظاف  

وفي طريقة تانية
ماية ساقعه - Baby shampoo
او ماية ساقعه + زيت زيتون
وفي الحالتين عادي خالص تجيبي شوية شامبو او زيت وعلي ايدك واغسليهم
" بس اتاكدي انك تغسلي الزيت كويس جدا جدا جدا "
واغسليهم واعصريهم براحةةةة علشان ماتبوظش 

وتسيبهم ينشفو بالطريقة دي علي مانديل نظيف
أوعي يكونو مبلولين وتحطيهم في الشنطة هاتبقي كارثة  

و اوعي تجيبي كوباية وتحطيهم بالطول بالشكل دة
كده اللزق الي فيهم هايفك و هايبوظو 

كدة موضوعي خلص يارب يكون عجبكم وافادتكم  

تعليقات القراء

توقيع : شوشو

الإشارات المرجعية

الــرد الســـريـع

..

مواضيع ذات صلة

«الموضوع السابق|الموضوع التالي»

بالصور شرح استخدامات فرش المكياج واستخدامات كل فرشه منهم  Collap10تعليمات المشاركة